Normal_debatteam10
Op 28 november heeft het debatteam van het Groene Hart Lyceum meegedaan aan de tweede voorronde van het NK Debatteren voor Scholieren. Dit jaar deed een recordaantal van 124 scholen mee aan dit toernooi. Alleen de beste 30 scholen gaan door naar de finale op 23 januari in Utrecht. Het team van het Lyceum heeft één van de plekken op de finaledag weten te bemachtigen.
Tijdens de voorronde werd gedebatteerd over drie stellingen. De eerste stelling luidde: 'Gemeenteraden moeten door een loting worden verkozen  uit volwassen burgers.' Het debatteam heeft deze stelling met succes aangevallen. Verkiezingen zorgen ervoor dat burgers invloed kunnen uitoefenen op de beslissingen die raadsleden nemen. Loting betekent dat burgers raadsleden niet meer kunnen afrekenen op hun functioneren. Er is sprake van minder democratie. Daarnaast zorgt de ideologie van een partij ervoor dat raadsleden niet alleen hun eigen belang nastreven, maar handelen in het belang van de samenleving.
 
Vervolgens debatteerden leerlingen over onderwijs: 'De beste leraren moeten verplicht worden overgeplaatst naar de slechtste scholen'. Het team verdedigde deze stelling door te hameren op het belang van goed onderwijs en gelijke kansen voor alle leerlingen.
 
Improvisatiedebat
Ten slotte werd gedebatteerd over een actueel onderwerp: 'Het zou goed zijn als alle moslims publiekelijk afstand namen van de daden van IS.' Hoewel het team slechts vijftien minuten had om dit improvisatiedebat voor te bereiden, lukte het toch om deze stelling aan te vallen. Het publiekelijk afstand nemen van de daden van IS genereert opnieuw aandacht voor IS. Alle aandacht, positief en negatief, zou vermeden moeten worden.
 
Na drie debatrondes volgde de zenuwslopende bekendmaking van de finalisten. De naam 'Groene Hart Lyceum' werd door het team met luid gejuich ontvangen.
 
Persoonlijke ontwikkeling
Het Lyceum doet al jaren mee aan het NK Debatteren voor Scholieren. In de beginjaren van het kampioenschap wist het Lyceum in 2002 de eerste plek te behalen. Zowel in de klas als in buitenschoolse activiteiten wordt veel aandacht aan debatteren besteed. In het debat over goede docenten en slechte scholen benadrukte Lizzy Groenenberg, lid van het debatteam, het belang van debatteren voor leerlingen: “Debatteren is goed voor je persoonlijke ontwikkeling.” Marion Korevaar, begeleider van het debatteam en docent Nederlands, vult aan: “Leerlingen leren samenwerken, zijn in staat argumenten te beoordelen en kunnen hun eigen mening helder en bondig verwoorden. Daarnaast vergroot debatteren de algemene kennis, doordat leerlingen zich verdiepen in allerlei verschillende onderwerpen. Kortom, debatteren op school is een bewezen middel om jongeren voor te bereiden tot actief burgerschap.”